PENJUAL UBAT
"Aku menulis bukan kerana nama"

Zaman Ghaffar Baba dahulu boleh la..

Perdana Menteri, Najib Tun A. Razak sedang melawat Sarawak sekarang, ketika menemui rakyat Sarawak beliau seperti biasa menjanjikan berbagai projek pembangunan kepada rakyat dinegeri tersebut.

Beliau juga mengatakan yang beliau menganggap Sarawak dan Sabah adalah ‘simpanan tetap’ bagi Barisan Nasional.

Di Sarawak atau Sabah bolehlah berkempen cakap tentang pembangunan..kalau di Semenanjung dah tak laku kempen seperti itu.  Zaman Ghaffar Baba dahulu boleh la..

Apabila Najib mengatakan Sarawak dan Sabah adalah ‘simpanan tetap’ Barisan Nasional, maknannya beliau masih tak yakin kepada kemampuan Barisan Nasional di Semenanjung..malanglah kalau pemimpin Pakatan Rakyat tidak menjaga kepercayaan rakyat didalam situasi sebegini..

17 Responses to “Zaman Ghaffar Baba dahulu boleh la..”

  1. Woit Penjual Ubat, hangpa reti tak politik negara bangsa ni. Strategi LGEng DAP serupa je macam Lee Kuan Yew dulu, masa dia ambil Singapura. LKYew menguasai bahasa Melayu yg baik dan faham akan bangsa Melayu itu sendiri. Skrang orang Melayu Singapura telah jadi bahan sejarah. Dan Singapura terus maju dgn pembangunan dan pertahanan negara yg menjadi adijagat di rantau ini. Maka yg tinggal di lambang negara Singapura MAJULAH SINGAPURA.
    Disini Pas sebahagian dari negara bangsa harus menjadi juara orang Melayu dan Mamak untuk maju bersama LGEng dan memertabatkan Pulau Pinang untuk semua bangsa Melayu, Cina, India, Iran, Arab, Mamak dan semua agama Islam Sunni Syiah, Kristian Orthodok Protestan Khatolik, Saudi Wahabi, Tabligh India, Buddha, Hindu, Konfucius dll. HIDUP MELAYU. MAMPUIH UMNO>

  2. Mat karbon, Lee Kuan Yew bukan mintak Singapura keluar dari Malaysia. Dia lagi nak masuk. Ni semua salah kepimpinan dulu yang tak berapa nak cerdik. Malah dia menangis apabila mendapat surat pemisahan tersebut.

  3. sebahagian dari kata2 mat karkoon mungkin ada benarnya, org islam kena jaga2, salah kita gak, tak mua sangat nak dakwah kepada muslim dan non muslim…..hidup melayu? hang lalok la mat karkoon….mana penah nabi muhammad perjuang bangsa arab!!!!p tambah ilmu dan pemahaman islam sikit lagi…islam din-ul-nasihah

  4. Abu Nuqman ni 1.8 kot. Hangpa ni pi ikut Anwar lah dgn labun2nya.
    HIDUP MELAYU MALAYA !

  5. sapa nak ikut nuar……….melayu mana ada syurga…islam ada la??/p keluar cari iman tak jumpa ka, mcm pak lah dulu, CARI IMAM SHAFEI TAK JUMPA2, mana nak jumpa, dah meninggal!!!!!!APA MAKNA MELAYU KALAU HANG TAU?

  6. K0IuN4 euypsfwquudd, [url=http://nhidtcsqvnnd.com/]nhidtcsqvnnd[/url], [link=http://qdnxmgvuokqp.com/]qdnxmgvuokqp[/link], http://upctwqnykhhi.com/

  7. Awat hangpa ni bengap sangat. Menurut Perlembagaan Malaysia Melayu tu agamanya Islam. Jika hang warganegara Malaysia hang kena ambil tahu hak hang menurut perlembagaan. Baru boleh cakap politik dan agama dalam Malaysia. Aku rasa hang ni mamak macam Mahfuz Omar kot… Kah Kah Kah

  8. masyaAllah mat karkoon, aku bengap ka hang yang bengap?aku cakap nabi mana ada kira arab ka ajam ka.sapa suruh hang ambik kira perlembagaan malaysia, pelembagaan pun Lord Reid yang buat,p la cari iman dengan cara yang betoi, hak kemelayuan aku yang termaktub dalam perlembagaan malaysia kalau menyalahi islam dan sunnah aku tak mau ambik.aku tentang setakat termampu aku,kawan2 aku pun mcm tu jugak.aku tak mau nanti non islam malysia tuntut hak depa dihadapan Allah.hang tak paham2 lagi ka yang tu pun.hang dok kuar tabligh lama dah ka?awat tak paham2 lagi basic islam mcm tu?aku kenai ramai org tabligh, ada gak yang macam hang, tapi ramai gak yang talak selupa lu lah.kalau aku mamak pun, salah kat mana ha?Allah buat aku macam tu, nakl buat mcm mana…..carilah iman dan beramal….mau amal kena la ada ilmu dan faham ilmu tu……..din-ul-nasihah.

  9. MAT KARKOON, ini dia makna MELAYU…….
    Nota BM 1 STPM Bab 1
    1
    KONSEP MELAYU
    Definisi awal istilah “Melayu”
    1. M. Ptolemy menggunakan istilah maleu-kolon dalam karyanya yang berjudul Geographike Sintaxis.
    2. Kitab Hindu Purba yang berjudul Purana terdapat perkataan malaya-dvipa.
    3. Catatan orang China yang menyatakan bahawa sebuah kerajaan Mo-lo-yeu mengirimkan Utusan ke negara China untuk
    mempersembahkan hasil bumi kepada raja China sekitar 644-645 Masihi.
    4. Satu lagi catatan orang China ialah catatan rahib Buddha bernama I-Tsing yang menggunakan kata ma-lo-yu tentang dua buah
    kerajaan yang dilawatinya sekitar 675 Masihi, iaitu Kerajaan Melayu di Sungai Batang dan Kerajaan Sriwijaya di Palembang.
    5. Catatan dalam kesusasteraan China menyatakan bahawa pengembara yang singgah di Nusantara mendapati bahasa yang
    dituturkan penduduk di situ ialah bahasa K’un-lun. Bahasa ini dipercayai oleh penyelidik sebagai bahasa Melayu kuno.
    6. Sebuah patung di Padang Rocore, Batanghari bertarikh 1286 M dengan catatan perkataan “Malaya” atau “Melayu” pada
    bahagian belakangnya.
    7. Buku Sejarah Melayu mengaitkan perkataan Melayu dengan nama sebatang sebatang sungai yang deras alirannya, iaitu
    Sungai Melayu.
    Definisi “Melayu” dari segi etimologi
    Etimologi : Kajian asal usul dan sejarah sesuatu perkataan serta makna perkataan tersebut.
    1. Berasal daripada perkataan Malaya, iaitu kependekan “hima alaya”. “Alaya” bermaksud “tempat” manakala “hima alaya”
    bermaksud “tempat bersalji”.
    2. Perkataan Malayapura yang bermaksud “kota Melayu” atau “kerajaan Melayu”.
    3. Dikatakan diambil daripada perkataan bahasa Jawa kuno, mlayu yang bermaksud “mengembara” atau “pergi ke mana-mana”.
    4. Berasal daripada nama sebatang sungai, Sungai Melayu yang disebut dalam buku Sejarah Melayu.
    5. Van der Tuuk , perkataan Melayu bererti “menyeberang”, merujuk kepada orang Melayu yang menyeberang atau menukar
    agama daripada agama Hindu-Buddha kepada Islam.
    Definisi “Melayu” berdasarkan Bangsa
    Istilah Melayu dapat diberi dua pengertian, iaitu pengertian yang luas dan pengertian yang sempit
    Pengertian yang luas
    Istilah Melayu merujuk kepada bangsa-bangsa Austronesia yang terdapat di Semenanjung Tanah Melayu dan kawasan-kawasan
    gugusan kepulauan Melayu. Berdasarkan “The Malay Culture Study Project” (1972), konsep Melayu merujuk kepada suku
    bangsa di Semenanjung Tanah Melayu, termasuklah orang-orang Melayu di Thailand, Indonesia, Filipina dan Madagaskar.
    Secara umumnya dapatlah dikatakan bahawa pengertian Melayu merujuk kepada bangsa yang berbahasa Melayu yang mendiami
    Semenanjung Tanah Melayu, pantai Timur Sumatera dan beberapa tempat lain di Nusantara.
    Pengertian yang sempit
    Pengertian yang sempit ialah seperti yang terdapat dalam Perlembagaan Malaysia, iaitu Perkara 153 mengatakan bahawa
    seseorang itu dapat ditakrifkan sebagai Melayu apabila memiliki ciri-ciri seperti: lazimnya berbahasa Melayu, berkebudayaan
    Melayu dan beragama Islam (yang murtad, tukar kewarganegaraan : taraf Melayu – hilang )
    Tafsiran Melayu mengikut pengertian suku bangsa lebih berdasarkan etnik (keturunan biologi). Walaupun begitu, syarat
    berbahasa Melayu dan kebudayaan Melayu masih diperlukan. Walau bagaimanapun, mereka tidaklah semestinya beragama Islam.
    Untuk maksud ini, orang-orang Melayu ialah
     orang-orang Melayu seperti yang terdapat dalam Perlembagaan Malaysia.
     orang-orang Melayu yang mendiami kawasan Selatan Thai, Pesisir Sumatera (utara Medan, Deli, Serdang, Palembang,
    Riau, Lingga ) ada beragama Budha, Kristian
     orang-orang Melayu di bahagian pertama Sarawak ada beragama Kristian
     orang-orang Melayu di Brunei dan Sabah ada yang tiada agama, agama-agama lain
    Tafsiran Melayu mengikut pengertian ras merangkumi penduduk Seluruh Nusantara. Berdasarkan kajian Geldern dan Kern,
    kumpulan bangsa Melayu berasal dari utara ke selatan. Mereka berasal daripada satu kelompok bangsa kemudian tersebar ke
    seluruh Nusantara. Pengertian mengikut ras ini lebih tertumpu kepada suatu rumpun bangsa yang besar dan berkaitan.

  10. hebat abu nuqman ni..saya juga cadangkan abu nuqman mempunyai blog sendiri..seeeentu dpt sambutan..

  11. penjual ubat…saya lebih senang begini kerana beberapa keterbatasan dan kekurangan diri…..atau hang perli aku woooooi……

  12. Woit jika hangpa tak terima Perlembagaan Malaysia, hangpa kena berambus pi duduk kat Bollywood Bombay atau Chennay nun.
    Woit mana boleh hangpa dan geng hangpa dan muslim dan non-muslim nak jumpa Allah? Hang khatam tak Surah Al-Fatihah dan Al-Ikhlas tu. Pi mengaji dulu kat pondok Pasir Tumboh nun. Jangan jadi Melayu Mamak oi.

  13. hang ni la mat karkoon, belajar mana aku pun tak tau la…….p belajar 30 juzuk koran la syekh, sapa suruh belajar al-fatihah dgn al-ikhlas saja, patut la ilmu hang jadi mcm tu…………..buang masa layan hang……ni aku nasihat hang lepas satu isu, hang bawa p isu lain pulak……..

  14. kalau hang terima perlembagaan kebanggaan hang semuanya bermakna hang dah tolak sebahagian al-quran hang tau dak…….

  15. aku dok rasa hangpa ni silap terberanak kat Malaya. hangpa pi tanya Tuan Hj Mohamad Sabu pemimpin hangpa di Pulau Pinang dan KM LGEng tu dia terima dak Perlembagaan Malaysia. Kalu mereka tak boleh terima hangpa suruh mereka buat perlembagaan baru. Hang ajak Penjual Ubat sekali. Bab mencari iman ni aku harap hang ni pi mengaji makrifat/tasawwuf lebih dulu sblum nak bercakap hal agama Islam Muhammadi dgn aku. OK

  16. kalau la org tu beranak kat israel, wajib la dia terima perlembagaan negara israel?….inilah cara hang berhujah dan mengunakan akai ….bukankah sekiranya hang mat karkoon…dulunya terberanak di israel negara haram tu, hang tak bole terima perlembagaan israel!hang tak bole terima/setuju dengan perlembagaan israel bukan pasai israel, hang wajib tolak pasai hang tu islam dan perlembagaan israel tu tak terima islam 100%.baik lani kita ambik perlembagaan malaysia yang draf tu dibuat oleh Lord Reid and the gang-mana2 peruntukkan di dalam perlembagaan malaysia tu yang bertentangan dengan islam, hang sebagai org islam, wajib tolak…..hang tau dak!mana2 peruntukkan perlembagaan yang bertepatan dengan islam, hang wajib ikut dan mempertahankannya!apakah dengan penolakkan sesetengah peruntukkan perlembaggan yang bersalahan dengan islam, hang akan dipersoalkan dan di humban ke dalam neraka oleh Allah kelak!

    penjual ubat, nak buat macam mana dengan mat karkoon sorang ni…hang habag sat kat aku…….ada juga orang islam yang solat tungging terbalik 5 waktu berjemaah berpahaman macam ni…..org arab kata ANA MUSHKIL JIDDAN…..AJIB YA SYEIKH…

  17. penjual ubat…kalau hang tak bagi idea macam mana nak buat dengan mat karkoon, tobat lahum aku tak bukak dah blog hang!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: