PENJUAL UBAT
"Aku menulis bukan kerana nama"

PAS, UMNO, PKR DAN DAP..

Aku berbual dengan seorang kawan penyokong UMNO hari ini. Dia melahirkan kerisauannya apabila mendengar Datuk Sri Anwar Ibrahim (DSAI) hendak menjadikan Malaysia negara untuk Melayu, Cina, India dan bangsa-bangsa lain yang ada ditanahair kita. Bagaimana dengan Ketuanan Melayu yang dipertahankan selama ini? soal beliau.

Aku pun berkata kepadanya, mana ada lagi ketuanan melayu sekarang?  bila pemimpin UMNO dahulu memberi kerakyatan kepada bangsa-bangsa lain untuk menjadi rakyat Malaysia, kita kena terima mereka sebahagian dari kita. Tidak ada sesiapa pun boleh menjadi tuan sekarang. Kalau nak cari kesalahan, salahkan pemimpin-pemimpin UMNO dahulu. Bukannya dengan meniup semangat perkauman macam UMNO buat sekarang.

Aku berkata lagi kepadanya, kami dari PAS sanggup terima Cina, India atau apa bangsa sekali pun untuk menjadi pemimpin kami. Kata-kata aku itu membuat matanya terbeliak, macam mana hang boleh cakap macam tu? dia bertanya. Aku pun menjelaskan kami terima kalau mereka berugama Islam dan taat kepada ajaran Islam. Kawan aku tadi terus terdiam, berfikir agaknya.

Selepas itu dia mempersoalkan mengapa PAS boleh berkawan dengan DAP dan PKR tetapi tidak dengan UMNO. Aku pun berkata kami (PAS) dahulu pernah berkawan dengan UMNO tetapi UMNO menipu kami, kami tak akan tertipu untuk kali kedua. Manakala persahabatan kami dengan DAP dan PKR pula sekarang diperingkat tunggu dan lihat, sekiranya persahabatan kami dengan mereka tidak menguntungkan Islam kami akan mengundur diri.

Aku kemudiannya menerangkan lagi kepadanya sekiranya orang Melayu dapat mengamalkan Islam, dapat menunjukkan keadilan Islam dan Akhlak Islam, bangsa-bangsa lain akan tertarik kepada Islam. Contohnya Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng. Beliau baru hanya mengenali kebaikan dan keadilah Khalifah Omar Abdul Aziz, sudah mahu dicontohinya. Bagaimana pula kalau beliau sudah mengenali keadilan dan kebaikan Islam sepenuhnya? tidak mustahil beliau akan mendapat hidayah dan memeluk Islam. Tak perlulah kita hanya memperjuangkan Ketuanan Melayu sedangkan Islam terpinggir. Kawan aku tadi terus menerus terdiam dan akhirnya meminta diri, semoga dia balik berfikir.

No Responses to “PAS, UMNO, PKR DAN DAP..”

Leave a Reply

